top of page

צמצום החשיפה של החוסכים לטווח ארוך למסלולי השקעה חו"ל - כותרת מול מציאות

בימים האחרונים אני מקבל המון שאלות בפרטי בנוגע לידיעות שרשות ההון מתכוונת לצמצם את החשיפה של החוסך הישראלי להשקעות בחו"ל.

אז נעשה סדר בנושא המורכב . סדר מקצועי נטו . לא פוליטי בשום צורה .

ראשית , נדבר על הפיל , או עדר הפילים שבחדר,

ההודעה הזאת מתכתבת עם חששות של חלק מהחוסכים הפנסיונים בדבר חוזק הכלכלה הישראלית , היכולת להוציא כספים מישראל , השקל מול הדולר , ומיסים או גזירות חדשות .

חשבתי שיהיה נכון להתייחס לעניין בצורה מקצועית נטו :

1. ההחלטה הזאת תחילתה בדיון שהתחיל ב2015 וננעל סופית בספטמבר 2022 .

2. מטרת החוזר, לסייע לחוסכים להתאים את מוצרי החיסכון הפנסיוני שלהם למאפייניהם האישיים (גיל, סיכון וכו'). בין היתר קבעה הרשות שורה של מסלולים, בעלי שמות זהים (בכל הגופים), אשר יאפשרו לחוסכים להתאים את המסלול לרצונותיהם ויאפשרו להם להשוות אותו למסלולים אחרים.

3. החל מינואר 2024 יבוטלו מסלולי החיסכון על פי חלוקה גיאוגרפית. כלומר, מסלולי ההשקעה השונים אשר הורכבו בעבר ממניות, אג"ח ומכשירים העוקבים אך ורק אחרי מדדים בחו"ל יבוטלו. הרציונל מאחורי ההחלטה של הרשות, הוא להקטין את העלויות של החוסכים, ואת דמי הניהול הכפולים הנגבים פעמים רבות במסלולים אלו. כחלק מהמלצות הוועדה הציבורית בנושא בראשות פרופ' ישי יפה, הייתה שהשקעות אלו מביאות לרוב להוצאות נוספות אשר מבוססות על כספי החיסכון ופוגעות בתשואות של החוסכים.

4. מסלול ה-S&P 500 הוחרג בשל הפופולריות שלו והיכולת של החוסך להשוות בין החברות השונות .

5. מנהל ההשקעות ימשיך להשקיע בחו"ל כאוות נפשו החידוש בחוזר הנ"ל הוא שהחוסך לא יוכל להשתמש באינדקסים מחקי מדד ( כאמור למעט S&P 500) .


בעצם אם לסכם בפשטות , הכוח עובר לידיים של מנהל ההשקעות . תפקידו הוא להשיא תשואה לעמיתים ולכן הוא כגורם מקצועי יחליט על החשיפה לחו"ל .

הם אמנם לא יוכלו להישען על חלוקה גאוגרפיית אך ב


החלט יוכלו להתמקד באזורים שונים באמצעות המסלולים החדשים, דבר שגם יאפשר להם להשתנות ולהתאים את עצמם לשינויים בשוק. על פי ההערכות בשוק כניסתה לתוקף של התקנה החדשה לא צפויה להשפיע באופן דרמטי על הקופות עצמן או על כספי החוסכים המנוהלים בהן.


האם זה סוף פסוק? לדעתי לא . אני מאמין שהטיוטה הזאת " תרוכך " ותאפשר במיוחד לאור ה


תקופה , גמישות גם לצד החוסך ולא רק עבור מנהל ההשקעות .



מוזמנים לשרשר הלאה לחברים /קולגות/בני משפחה .

וכמובן מוזמנים לשאול שאלות בפרטי.

אסף רדאעי

עוזר לישראלים בחו"ל לשמור על הפנסיה שנשארה בישראל

https://chat.whatsapp.com/DMFxCliCAz41zxE1wDuR2A


פוסטים אחרונים

הצג הכול

מקדם קצבה . פרה קדושה ?

היום נדבר על פרה קדושה. מקדם הקצבה בביטוח מנהלים אז קודם כל הברקה שיווקית של חברות הביטוח : ביטוח מנהלים. כידוע לנו כולם בישראלים מנהלים ולכן זקוקים לביטוחי מנהלים 😊. אבל המוטיב החשוב בביטוח מנהלים

bottom of page